Tid: Onsdag d. 6. marts kl. 18.30

Sted: Søndre Campus, 24.0.11, Emil Holms Kanal 6, 2300 København S

I anledning af, at Matera er europæisk kulturhovedstad i år inviterer Italiensk Kandidatforening til en aften med fokus på byen og dens spændende historie.

Foredrag ved Cecilie Marie Meyer

Matera er ikke en helt almindelig by. Den er berømt for sine mange klippehuse, hvor der har boet mennesker siden stenalderen. Men dårligt klima og social humus gjorde, at bydelen med stenhusene udviklede sig til en bombe af sygdom og kriminalitet i 1940erne. Det betød, at byen faktisk lukkede omkring sig selv. Ikke før i 1960erne fik Italien startet på en opbygning af byen igen, der nu har genfødt sig selv og i 2019 er europæisk kulturby.

Udover at fortælle om Matera vil Cecilie Marie Meyer også beskrive Basilicata-regionen, der er ukendt for mange, men både rummer de klassiske problemer og de potentielle muligheder i det syditalienske spørgsmål.

Cecilie Marie Meyer er cand mag i italiensk og har altid interesseret sig for forholdene i Syditalien. Igennem en årrække har hun blandt andet været forfatter til en række af Politikens Forlags bøger om Turen går til-destinationer i Syditalien.

Husk at tilmelding er nødvendig på tilmelding@italienskkandidatforening.dk.

Deltagelse i arrangementet koster 20 kroner for medlemmer – 40 kr. for gæster.

Betal i døren eller til MobilePay: 97692

Der vil være vin og snacks under arrangementet.