Temaaften om Napoli

Italiensk Kandidatforening inviterer til Temaaften om Napoli

Efter en solrig sommer er bestyrelsen klar til at tage hul på en ny sæson. Vi skyder den i gang med et brag af en temaaften om den altid spændende by, Napoli!

Tid​: Onsdag d. 3. oktober kl. 18.30
Sted​: Søndre Campus, 23.0.49, Emil Holms Kanal 6, 2300 København S

Programmet for aftenen er som følger (ca. 20 minutters oplæg med efterfølgende spørgerunde):
  • 18.30 – 18.40: Velkomst og kort introduktion
  • 18.40 – 19.05: Gert Sørensen​: Napoli fra hovedstad til udkantsområde. Et kort rids af Napolis historie fra den franske revolution over Risorgimento og Belle Époque-perioden op til 1. Verdenskrig og frem til jordskælvet i 1980 og den seneste tid med kriminalitet og af industrialisering.
  • 19.05 – 19.30: Pia Schwarz Lausten​: De fire bind i Elena Ferrantes serie, L’amica geniale, kaldes til tider Napoli-kvartetten. Napoli spiller da også en central rolle for hovedpersonens udvikling. Oplægget undersøger hvilket billede der tegnes af Napoli, og diskuterer hvilken funktion byen har i romanerne.
  • 19.30 – 19.55: Alba Granizio​: ​Et udpluk af Napolis mytologi og historie, kongernes og vicekongernes aftryk samt om Medicinsk Museum og Pausilypon.
  • 19.55 – 20.20: Cecilie Marie Meyer​: Napoli er generelt et fascinerende ‘helle’ for homoseksuelle og transvestitter. Oplægget vil belyse femminiello-figurens opståen, identitet og relevans, der er helt særlig for Napoli og i dag giver rum for ‘det tredje køn’.
  • 20.20 – 20.30: Afrunding

Efter oplæggene byder Italiensk Kandidatforening på et glas vin og lidt snacks, og her vil være tid til både at netværke og tale med oplægsholderne.

Alle tidspunkter er cirkatidspunkter.

Find arrangementet på Facebook: https://www.facebook.com/events/266232094013354/

Husk at tilmelding er nødvendig på tilmelding@italienskkandidatforening.dk.

Deltagelse i arrangementet koster 20 symbolske kroner, der kan betales i døren eller som noget helt nyt via MobilePay til 97692.